“Helppoa ja huokeaa!” kehuu Marzi Nyman MES-soitinpankkia
MES-soitinpankissa on vaikuttava valikoima erilaisia sähkökitaraklassikoita. Kitaristi Marzi Nyman löysi tiensä tämän valikoiman äärelle ja innostui vuokraamaan kitaran toisensa jälkeen. Nyman soittaa kuvissa ja videolla soitinpankin Fender Jaguaria vuodelta 1965.
On luminen pakkaspäivä Helsingissä, odotan Kruununhaan Kitarapajalla Marzi Nymania ja katselen ikkunasta Merihakaan päin. Olen innoissani, että tapaamme vihdoin. Haastattelu sovittiin viime vuoden puolella ja valmistauduin siihen joululomalla katsomalla Elämäni biisi -ohjelman lähes kokonaan Yle Areenasta. Nyman soittaa ohjelman housebändissä ja hänellä on käytössään omien kitaroidensa lisäksi myös kaksi MES-soitinpankin sähkökitaraa, Gibson ES 335TD ja Fender Stratocaster.
Nyman saapuu paikalle ja on huippumukava tyyppi, kuten odotinkin. Ajamme autolla muutaman kitaran ja vahvistimen kanssa Nymanin työhuoneelle, seinän kokoisin ikkunoin varustettuun valoisaan tilaan. Nyman hakee pari energiajuomaa viereisestä kaupasta, kytkee kitaran vahvistimeen ja nostaa pöydälle muutaman erilaisen pedaalin. Soitto täyttää tilan ja se kuulostaa aivan ihanalta.
Kitara, jota Nyman soittaa on hyvin erityisen värinen. Runko on vaaleanpunaista kimalletta ja pleksi helmiäisen valkoinen. Kysyn häneltä, mistä kitara on peräisin.
“Tämä on Custom Shopin Stratocaster, eka Strato jonka olen ostanut. Värin nimi on tyyliin Champagne Sparkle”, kertoo Nyman. “Soitettiin Anttilan Vesan kanssa Nylon Beatissa 2000-luvun vaihteessa ja Vesasta tuli mulle sellainen isovelimäinen tuutori musiikillisissa ja myös ulkomusiikillisissa asioissa. Olin tosi nuori ja aiemmin käynyt F-musiikissa vaan kokeilemassa kitaroita. Viivyin siellä - ainakin myyjien ilmeistä päätellen, vähän silleen liian pitkään...” Nyman muistelee nauraen. “Onneksi Vesa lähti mun mukaan kitaraostoksille. Hän otti tilanteen haltuun F-musiikissa ja sain tämän Straton puoleen hintaan sekä oikein hyvän kitaralaukunkin kaupan päälle.”
Tie MES-soitinpankkiin koukkasi Nashvillen kautta
Nymanille kitaran tulee ensisijaisesti olla hyvin toimiva työkalu. Hän ei ollut kokeillut MES-soitinpankkia aikaisemmin sillä ajatteli, ettei hienojen kitaroiden hypistely olisi hänen juttunsa.
“Ehkä mä epäilin, ettei näin arvokkaita kitaroita uskalla käyttää tai liikuttaa mihinkään, ettei niihin vain tulisi naarmuja tai muita vikoja”, Nyman miettii. “Onnekseni olen huomannut, että MES-soitinpankin kitarat eivät ole missään naarmuttomassa kondiksessa. Kitarat ovat selkeästi nimenomaan soittamista, eivätkä vitriinisäilytystä varten.”
Nyman päätyi kokeilemaan kitaran vuokraamista vasta syksyllä 2020 katsottuaan yhdysvaltalaisen sessiomuusikko Tom Bukovacin YouTube-videoita. Bukovac kuvaa videot kotistudioltaan Nashvillestä. Homeschoolin’ -nimiset videot ovat ikään kuin kitaratunteja, joiden lomassa Bukovac soittaa itse kitaraa ja kertoo juttuja elämästään bukowskilaisella otteella.
“Homeschoolin’ -videot saivat mussa aikaan innostuksen lähteä pitkästä aikaa tutkimaan kitaransoittoa”, kertoo Nyman. “Bukovac soittaa monessa pätkässä Gibson ES 335:sta. Se on kitara, jota mä en ole koskaan aiemmin päässyt kokeilemaan. Mua rupesi kiinnostamaan se kitara todella paljon. Sitten eräänä päivänä soittelin Tuomas Wäinölän kanssa ja hän kehotti mua vuokraamaan 335:sen MES-soitinpankista.”
Vuokraaminen osoittautui fantastiseksi ideaksi.
“Kyllä mä ihan täysin hullaannuin siihen kitaraan”, Nyman tunnustaa. “Vein kitaran monta kertaa Tampereen Tohloppiin. Kuvasimme siellä Elämäni biisi -ohjelmaa. Tein myös Tapiola Sinfoniettan kanssa striimatun Nenäpäivä-konsertin, jossa soitin kyseistä kitaraa. Haluaisin sellaisen ihan omakseni, mutta niin kauan kun mulla ei ole ylimääräistä tukkua rahaa, niin soitinpankki on mulle ihan älyttömän toimiva ja huokea ratkaisu.”
Uusia oivalluksia MES-soitinpankista
MES-soitinpankista vuokrataan soittimia usein erityistilanteita varten, kuten äänityssessioihin ja biisileireille. Nymanin mielestä vuokraamista ei kannattaisi kuitenkaan säästellä pelkästään erityistapauksia varten. Soittimista kun saa valtavasti irti tavallisessa treenissäkin.
“Nämä soittimet ovat tuoneet mulle oivalluksia”, kertoo Nyman. “Esimerkiksi Gibson ES 335:sta soittaessa olen alkanut ymmärtää, miksi vaikka Beatlesin kitarakuviot ovat sellaisia kuin ne ovat. Kun on hieno kitara, niin yksinkertainen juttu kuulostaa ihan käsittämättömän hyvältä.”
“Eri kitaroissa on myös täysin eri ääni”, Nyman lisää. “Soitinta vaihtaessa tuntuu melkein kuin alkaisi puhua kokonaan eri kielellä. Jotkut sormitukset ja otteet tuntuvat leppoisammilta ja se vaikuttaa tietysti äänten valintaan ja sitä kautta koko soittotyyliin. Mä huomasin esimerkiksi soitinpankin Gibsonin kanssa, että soitan paljon vähemmän ääniä, mutta jotenkin urheammin. Lähdin hakemaan soittimesta uusia juttuja ilman jännitystä.”
Katson tapaamisemme jälkeen Tom Bukovacin Homeschoolin' -videoita. Kohdalleni osuu sattumalta jakso, jossa Bukovac alleviivaa, miten tärkeä taito muusikolle on osata lukea huonetta, kuunnella taukoja ja aistia sanomattomia asioita. Nymanilla tuntuu olevan tämä taito erittäin kohdallaan. Se on varmaan myös yksi syy siihen, miksi Nyman on tehnyt uransa aikana niin monipuolisesti erilaisia projekteja erilaisten muusikoiden kanssa. Hänen kanssaan on helppoa ja mutkatonta olla ja siksi myös hauskaa tehdä yhteistyötä.
Soittimen voisi ajatella olevan yhtä lailla tärkeä yhteistyökumppani muusikolle. “Koen olevani hyvin reaktiivinen muusikko”, muistan Nymanin sanoneen. “Reagoin todella isosti kitarasta tuleviin impulsseihin, soittotilanteeseen ja päivän soundiin. Siksi mulle on tosi merkittävää, että millä kitaralla soitan.”