Sanoma käynnistää Anna sen soida -kampanjan
Musiikki soi tänäkin kesänä
Kuvassa Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso ja Musiikin edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar
Musiikki soi tänäkin kesänä
Koronakriisi on koetellut musiikkialaa poikkeuksellisen raskaasti. Maaliskuun puolesta välistä lähtien käytännössä kaikki konsertit ja keikat on jouduttu perumaan. Erityisen rajusti kokoontumisrajoitukset iskevät kesän keikkoihin. Suomi on kesätapahtumien ja -festareiden luvattu maa. Monet artistit tekevät ison osan tuloistaan kesän esiintymisillä. Massatapahtumia ei nyt järjestetä, mutta onneksi sentään rajatuissa tilaisuuksissa voi kuulla elävää musiikkia tänäkin kesänä.
Toivoa ei pidä menettää vaikeassakaan tilanteessa. Sanoma on lähtenyt esimerkillisellä tavalla tukemaan suomalaista musiikkia ja musiikkialan ammattilaisia. Artistien ja musiikintekijöiden tueksi Sanoma käynnistää Anna sen soida -kampanjan ja lahjoittaa kampanjaan noin 350 000 euroa.
Musiikin edistämissäätiö vastaa kampanjan varainkeruusta ja lahjoitusvarojen jaosta. Tukea voivat hakea kaikki muusikot ja musiikintekijät, joilta koronatilanne on vienyt työn ja vaikuttanut toimeentuloon. Kampanja tähtää yhteensä miljoonan euron pottiin suomalaisen musiikin tukemiseksi.
Musiikkialalla työskentelee valtava määrä ihmisiä, joiden koko toimeentulo on vaarantunut meneillään olevan kriisin myötä. Samaan aikaan suomalaiset haikailevat jo konsertteihin, keikoille ja festareille. Monet ovat osallistuneet virtuaalikeikoille ja tukeneet suosikkiartistejaan sitä kautta. Uskon, että erityisesti elävän musiikin arvotus kasvaa entisestään vallitsevassa tilanteessa. Toivon valoisaa tulevaisuutta suomalaisille muusikoille ja musiikintekijöille. Ala nousee vielä uuteen kukoistukseen, kunhan haasteet on voitettu.
Nasima Razmyar